10 Ocak 2014 Cuma

MÜŞTERİ KARŞILAMA

                     Şuana kadar yazdığımız bilgileri değerlendirirken bir fikir yürütmek anlamında değil de faydalanmak anlamında geriye dönük yazıları sırasıyla okunduğunda bir fikre aşağı yukarı sahip oluruz. Tabii bunların hepsini harfiyen uyguladığımızda her şey bitmiş olmuyor. müşteriye davranış ve müşteriyi karşılama şekli çok önemli. Eğer mağaza bayan mağazası ise bayan reyonuna kesinlikle bir bayanın bakması gerekir. Çünkü müşteri; erkek dezgahtar(satıcı)dan rahatsız olup ürün denemeyebilir, içeri girmeyebilir vs. vs. içerideki çalışan dezgahtar(satıcı); müşteri içeri girdiğinde güler yüzlü bir şekilde "hoş geldiniz" deyip biraz geride beklemeli müşteri bakınıp gezerken mağazanın ortalarına geldiğinde  anacak o zamana kadar eğer müşteri ne istediğini sormamış sa o zaman dezgahtar(satıcı) devreye girip "nasıl yardımcı olabilirim" demeli.  müşteri ile konuşurken göz temasına dikkat etmeli, mesafeye dikkat etmeli, fazla laobali olmadan hafif esprili bir şekilde diyalog kurmalıdır. burada temel prensip satış yapmaktır. Bazen müşteri karasız kalır o zaman top sizde demektir.orada olaya müdahale edip müşteriye kararı satıcının verdirmesi gerekir. Müşteriye ürün gösterirken müşteri gösterilen bir kaç ürün içinden bir tanesine bakıyorsa o anda satıcı bütün dikkatini o ürün üzerinde yoğunlaştırmalı ve asla başka bir alternatif ürün daha göstermemeli çünkü müşteri o ürüne dikkatlice bakıyorsa beğenmiştir geriye karar vermek kalıyor demektir.MÜŞTERİYE DAVRANIŞ VE KARŞILAMA KONUSU ÇOK İNCE BİR KONUDUR. Bir sonraki yazımızda devam edeceğiz.

9 Ocak 2014 Perşembe

AÇILIŞ

                   Açacağınız mağaza pazar tarzı ucuzcu değil de kaliteli bir mağaza ise; mağazayı açtıktan sonra geriye açılış ve reklam kalıyor. tabii bu da tercihe kalmış bir durumdur. Ancak mağazanın bilinirlik oranı için şarttır. Aslında açılışın yapılması çok faydalı çünkü mağazayı 3 ay sonra tesadüfen öğrenecek birisi açılış sayesinde o gün orada bir mağazanın olduğunu öğreniyor.Çok da maliyetli değil bir açılış ekibiyle anlaşın bu tahminen  bin lira civarında bir maliyetle ; balonlu, bol yüksek sesli müzik, palyaço ve mikrofonla yapılan tanıtım sayesinde kalabalık ve curcuna yapılır. mağazanın içindeki ürünlerin açılışa özel çok uygun olması lazım ki isim yapsın. Önemli detaylardan birisi de; açılışın özellikle pazar gününe denk getirilmesi gerekir bu çok önemli yoksa çabalar boşa gider. zaten açılış şamatası gün boyu devam eder.Açılıştan bir kaç gün önce; semt pazarının olduğu yerde pazarın içinde mağazanın açılışı ile alakalı ve indirimli ürünlerin ve fiyatlarının ve de açılış gününün yazılı olduğu tanıtım amaçlı bir broşür dağıtılabilir. bu da şart olmasa da etkileyici olur. Bunun yanında cama açılışa özel bir kaç ürünün fiyatını gösteren reklam yapıştırabilir.

7 Ocak 2014 Salı

PAZAR TARZI

                  Evet mağazayı oluşturacak giyim çeşitleri ve grupları üzerinde bir beyin jimnastiği şuana kadar yaptık. Ama değinmeden geçemeyeceğim bir alan daha var; çamaşırcı tarzı şuan çok kazandıran tarzlardan biridir. Bay bayan ve çocuk çamaşır grubu bulundurmak. Burada mağazayı elit veya lüks bir yer ve marka görüntüsü vermeye gerek yok; tam tersi pazar havası verilmeli mağazaya çünkü bu görüntü ucuzcu olduğunu yansıtır ama her kaliteden bulundurmak gerekir. tüm yaş gruplarının tüm çeşitlerinin ve kalitelerinin iç çamaşırı,pijama takımları,alt eşofmanları,takım eşofmanları havlu tarzları, akla gelebilecek tüm yaş ve grupların tüm çorap çeşitleri sezonlarında atkı bere tarzı, tayt  vs. vs. her şey bulundurulur en az risk taşıyan ve getirisi garanti bir mağaza çeşididir.Bunun yanına bebe hediyelik grubu eklenebilir uygun ve sirkülasyonu olabilen bir yerde böyle bir mağaza süper gider.burada çok da modayı ve piyasayı takip etmene bazı kalemler dışında gerek kalmıyor. şiddetle tavsiye edebileceğim bir alandır.http://www.laurabaresse.com

6 Ocak 2014 Pazartesi

ÇOCUK GİYİMİNDE BEBE BÖLÜMÜ ÇOK ÖNEMLİ

                        Başlıkta yazdığım gibi eğer çocuk giyim yapılacaksa onun en önemli bölümü bebe dir. Çocukta kalite olması avantajdır. Ama bebe bölümünde kalite çok önemli değildir. çünkü bir bebek bir giysiyi en fazla 3 ay giyer onun için çok kaliteli olmasına gerek yoktur.Ama her kalite grubundan da bulundurmak gerekir.  Bu bahsettiğim bebe grubunun yaş ortalaması 6-18 aylıkta kilerdir. Bebe satılırken sadece kıyafet olmaz kıyafetin  yanında; taşıma seti,kutulu zıbın takımı, mevlütlük, ana kucağı,emzik, hamile anneler için emzirme ve hamilelik çamaşırları vs vs. gibi yan dalları vardır. Çocuk giyimi 0-14 yaş arası bulundurulmalı ama en çok bebeye ağırlık verilmeli. Bebe hariç diğer yaş gruplarda çok da ucuz ve kalitesiz ürünlere girilmemeli çünkü ucuz almak isteyen zaten pazarlardan alıyor. bu önemli bir detaydır. çocukta sezonu takip edilmeli; sünnet, takım elbise ve kız grubu için abiye gruplarına girilmeli. Abiyelerde(düğün kıyafeti) en güzel ve en kaliteli ürünler bulundurulmalı fiyat bu grupta önemli değildir.10-14 yaş erkek çocukları için şekilli pantolonlar aynı yetişkin gençlerdeki gibi olmalı. Bunun yanında eğer mağaza uygun ise bebe ve çamaşır bir arada bulundurulur. bay, bayan ve çocuk iç çamaşırı, eşofman alt ve takımları bay ,bayan ve çocuk pijamaları bulundurmak avantajdır.bir nevi bebe ve çamaşır mağazası olur.

4 Ocak 2014 Cumartesi

GİYİM TARZI ve FİYAT NASIL OLMALI ?

                  Her mağazanın bir tarzı vardır. Mesela bayan giyim satan mağazalara dikkat edilirse bazıları assortik yani çok açıklara ve normal bayan giyimi bulundururken bazıları sadece kapalı ve tesettürlü gruba hitap ediyor. Aslında şu an piyasa da tesettüre hitap eden mağaza sayısı az ve bu nedenle talep fazla. Ama şu da var bazı şehirlerde veya semtlerde sadece tesettür satar. mağaza metre kare olarak büyükse her iki gruptan da bulundurulur gerisi müşteriye bırakılır. zaten müşteri belli bir süre sonra mağazaya yön veriyor(yani hangi grup daha çok satar ise ona ağırlık verilir). Bayan grubu bulundurulan mağazaların özellikle kar marjının düşük tutulması lazım.kar marjı ne olmalı? eğer tek fiyat sistemi ile çalışılırsa (ki en güzel sistem budur ama onun da sıkıntıları var. mesela müşteriye sırf 5 lira bile indirim yapılmadığı için beğendiği ürünleri kasada bırakır boş çıkar)  en mantıklı sistemdir.  müşteriyi nasıl alıştırırsan öyle devam eder.kar marjı ilk etapta alıştan %50 olmalı. yani bir ürünü 10 liraya alıp 15 liraya satacaksın. açılışa özel bir ürünü sadece 2 lira kar ile satacaksın bu bir nevi reklam olur. daha sonra bazı ağır ürünlerde farklı kar marjları uygulanabilir ( ileriki zamanlarda bunun ile alakalı bir yazı ele alacağım detaylı bir şekilde). Bayan grubu çok dikkat gereken bir alandır gündelik piyasa takip edilmeli bir üründen çok beğenilirse dahi çok getirilmemeli her hafta az ve sürekli yeni ürün takviye edilmeli. en az haftada bir defa ürün takviyesi yapılmalı. Genelde ürün cuma günü getirilmeli hafta sonuna hazırlık amaçlı. müşteri her hafta sonu yeni ürün görmeli mağazada.  +moda

3 Ocak 2014 Cuma

HANGİ GRUBA HİTAP ETMELİYİM

                    Ne dedik semt,cadde ve mağazanın konumu dedik. Bunlarla alakalı bilgi alındıktan sonra geriye mağazamızı hangi giyim çeşidiyle doldurmamız kalıyor. Aslında o da basit değil ama burada biraz araştırmacı bir ruh haliyle hareket etmek gerekiyor.şimdi aslında caddeyi iki defa turladığımızda eksikliği hemen fark etmek mümkün eğer cadde de bayan yada erkek ya da çocuk giyimi gereksinimi  varsa fark edilir ve ona göre hareket edilir. Şimdi biz varsayım üzerinde hareket edelim; eğer çocuk giyime ihtiyaç duyulursa çocuk zor bir alandır. ama para kazandırır. çocukta ilk olarak bir marka bayisi olarak işe başlana bilinir. Tabelanda bayiisi olduğun marka ismi olduğunda satış konusunda rahat edersin çünkü insanlar marka daki fiyatlara çok itiraz etmezler.Ama bayiliğin; bilinirlik,reklam,rahat satış,kalite görüntüsü gibi avantajlarının yanında dezavantajı kar payını az bırakması. Buradaki ince detay şu; bayiisi olduğun marka senden para kazanıyor ama senin onun ismini kullanıp araya da farklı ürünler katıp satman olacaktır. Bulunduğun yerde bir iki yıl tanındıktan sonra bayilikten çıkabilir ve piyasa ürünleri ile mağazanı doldurabilirsin marka itiraz ettiğinde bayilikten çıkar o ismi benzer bir isim tabelaya yazdırırsın. http://www.gardropkedisi.com  bu konuyu daha detaylı farklı bir yazı da ele alma gerek galiba bayilik işini.

1 Ocak 2014 Çarşamba

NASIL BİR MAĞAZA

                       Semt ve caddenin nasıl olması hakkında fikir sahibi olduktan sonra; gelelim mağazanın nasıl olması gerektiğine;  mağaza kesinlikle düz taban bir mağaza olması gerekir en kötü ihtimalle en fazla iki basamakla çıkılması gerek. Çok basit gibi gelebilir ama gerçekten en önemli etkenlerden bir tanesidir. Şu an sahip olduğum mağazaya yedi merdivenden sonra giriliyor. çoğu zaman bazı insanlar üşenip içeri girmiyorlar. sırf çıkacağı basamak sayısı çok diye üşenip içeri girmiyor. birde çocuk arabaları ile gezen bayanların ihtiyacı olan bir şey olsa dahi içeri giremiyor. buna çok dikkat ettim ve tecrübe ile sabittir ki çok büyük bir dezavantajdır.bunun yanında mağaza olacak yerin cephesi önemlidir. mesela cephe ne kadar büyük olursa o kadar çok dikkat çeker. Ve fark edilmesi daha fazla olur.Eğer mağaza olacak yer köşe başı ve çift bir cepheye sahipse bu süper  olur bir nevi bedava yapılan reklam gibidir cephe.
                          Dışarıdan görünüş müşteriyi çeken bir etkendir o yüzden dışarıdan kastımız cephe ,vitrin ve tabeladır. vitrindeki mankenlerin kalitesi ve çok önemli mevzulardan bir tanesi ise vitrinin kendisidir.İlk vitrin yapıldığında kendiniz mankenleri giydirmeyin bir vitrinci ile anlaşın yaklaşık 300-500 civarında bir fiyat ile güzel bir vitrine sahip olacaksınız. müşteriyi içeri çeken her zaman için vitrinin çekiciliği olmuştur.
                          Bunun yanında mağazanın dekorasyonu da güzel olmalı. boya rengi kesinlikle açık renk yaptığınız giyimin çeşidine uyumlu olmalı. Mesela bayan giyim, erkek giyim ile çocuk giyimlerinde yapılacak dekorasyon işin alanı ile uyumlu olmalıdır. Raf sistemi ürünü üst üstte yığılımış gösteren tarzlardan değilde az ürün alıp ürünü gösteren tarzlarda olması lazım. Bu yazılarımızın devamında mağaza tamamlandıktan sonra müşteriyi karşılama ve davranış şekline kadar gideceğiz. Bunun dışında varsa sorularınız onları da cevaplaya bilirim.  DENEYİMLİ FİKİRLERLE TİCARETE GİRMEK PARA KAZANMAK DEMEK.:)